• وبلاگ : همسفرمهتاب
  • يادداشت : درس زندگي
  • نظرات : 41 خصوصي ، 392 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3   4   5    >>    >
     

    سلام

    ولادت امام هادي (ع) بر شما هم مبارك

    انشاا... از پيروان راستين آن حضرت باشيم

    سلام عليكم و عليكم السلام خواهر گلم .

    بنده هم طبق سابق ! تبريك عرض مي كنم .

    سروده هاي شما پيش از نماز صبح چسبيد ، مثلا : نهضت خونين عاشورا و پيكار حسين ـ يافته از اين پسر گرمى ميدانى دگر . اميدوارم در امتحانات موفق باشيد همانطور كه مي خواهيد و بالاتر از اين را هم پشت سر بگذاريد ، محتاج دعايتانم هستم ، باز هم لطف كرديد طبق سابق و برادرتان را شرمنده .

    به صفاي دل رندان صبوحي زدگان

    بس در بسته به مفتاح دعا بگشايند .

    در بحر عشق گر همه جوياي ساحلند

    ما كشتي وجود به طوفان سپرده ايم

    سلام ...ولادت با سعادت امام هادي را تبريك عرض ميكنم.....آپديت كردم....خوشحال ميشم با حضورتان گرمي خاصي به عكسستان ببخشين.

    " امام هادي عليه السلام ميفرمايند "

    هرکه درراه خدا محکم و استوارباشد ، مصائب دنيا بر وي سبک آيد ، گرچه تکه تکه شود .

    امام هادي و شيعيان ايشان در ايران

    اکثر شيعيان در قرن نخست از شهر کوفه بودند . اين مطلب با مراجعه به کتب رجالي شيعه به خوبي به دست مي آيد ، زيرا ملقب شدن اين افراد به کوفي ، بهترين ملاک براي شناخت آنان مي باشد .

    از دوران امام باقر و امام صادق عليهما السلام به اين طرف ، لقب" قمي " در آخر اسماء تعدادي از اصحاب ائمه به چشم مي خورد . اينها اشعري هاي عرب تباري بودند که در قم مي زيستند . (18)

    در زمان امام هادي عليه السلام ، قم مهمترين مرکز تجمع شيعيان ايران بود و روابط محکمي ميان شيعيان اين شهر وائمه طاهرين وجود داشت .

    در کنار قم، دو شهر آبه ( يا آوه ) و کاشان نيز تحت تأثير تعلميات شيعي قرار داشته و مردم اين شهرها از بينش شيعي مردم قم پيروي مي کردند .

    مردم قم و آوه ، همچنين براي زيارت مرقد مطهر امام رضا عليه السلام به مشهد مسافرت مي کردند که امام هادي نيز آنها را در قبال اين عمل
    " مغفور لهم" وصف کرده اند . (19
    )

    اخلاق حسنه امام

    پيشوايان معصوم عليهم السلام انسانهاي کامل و برگزيده اي هستند که به عنوان الگوهاي رفتاري و مشعلهاي فروزان ، هدايت جامعه بشري را به سوي خداوند عهده دار شده اند . گفتار و خوي و منش آنان ، ترسيم " حيات طيبه " انساني و وجودشان تبلور تمامي ارزشهاي الهي است .

    ائمه عليم السلام - به تعبيرامام هادي عليه السلام در زيارت جامعه کبيره - معدن رحمت ، گنجينه داران دانش ، نهايت بردباري و حلم ، بنيانهاي کرامت ، خلاصه و برگزيده پيامبران ، پيشوايان هدايت ، چراغهاي تاريکي ، پرچمهاي پرهيزکاري ، نمونه هاي برتر و حجتهاي خدا بر جهانيان هستند.

    حلم و بردباري از ويژگيهاي مهمي است که مردان بزرگ به ويژه رهبران الهي که بيشترين برخورد و اصطکاک را با مردم نادان و نابخرد و گمراه داشتند، از آن برخوردار بوده و در پرتو اين خلق نيکو، افراد بسياري را به سوي خود جذب کردند. امام هادي عليه السلام نيز همچون نياکان خود در برابرناملايمات بردبار بود و تا جايي که مصلحت اسلام ايجاب مي کرد با دشمنان حق و ناسزا گويان و اهانت کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباري برخورد مي کرد. " بريحه" عباسي- که از سوي دستگاه خلافات به سمت امام جماعت مکه و مدينه منصوب شده بود- از امام هادي عليه السلام نزد متوکل شکايت کرد وبراي او نوشت:

    " اگر خواهان حفظ مکه و مدينه هستي ، " علي بن محمد " را از اين دو شهر بيرون کن ، زيرا او مردم را به سوي خود خوانده و گروه زيادي از او پيروي کرده اند ."

    بر اثر تلاشهاي پياپي " بريحه" ، متوکل امام را از کنار حرم جد بزرگوارش رسول خدا صلي الله عليه و آله تبعيد نمود . هنگامي که امام از مدينه به سمت سامرا در حرکت بود ، بريحه نيز همراه ايشان بود . در بين راه بريحه به امام گفت :

    " تو خود مي داني که عامل تبعيد تو من بودم . با سوگندهاي محکم و استوار سوگند مي خورم که چنانچه شکايت مرا نزد اميرالمومنين يا يکي از درباريان و فرزندان او ببري ، تمام درختانت را درمدينه آتش مي زنم ، خدمتکارانت را مي کُشم و چشمه هاي مزارعت را کور مي کنم . بدان که اين کارها را خواهم کرد ."

    امام عليه السلام در جواب فرمود :

    " نزديک ترين راه براي شکايت از تو اين بود که ديشب شکايت تو را نزد خدا بردم و من اين شکايت را که بر خدا عرضه کردم نزد غير او ، از بندگانش نخواهم برد ."

    "بريحه" چون اين سخن را از امام شنيد ، به دامن آن حضرت افتاد ، تضرع کرد و از ايشان تقاضاي بخشش نمود . امام عليه السلام فرمود : تورا بخشيدم . (7)

    عبادت امام

    امامان معصوم عليهم السلام در بالاترين درجه مقام شناخت حق تعالي قرار داشتند و همين درک و بينش عميق ، آنان را به ارتباط و انس هميشگي با خدا واداشته و سبب مي شد که شعله هاي آتش عشق به معبود و وصال به حق برجانشان شرر افکند و آرامش حقيقي را به ايشان ارزاني دارد .

    امام هادي عليه السلام شب هنگام به پروردگارش روي مي آورد و شب را با حالت خضوع به رکوع و سجده سپري مي کرد و بين پيشاني نوراني اش و زمين ، جز سنگ ريزه و خاک حائلي وجود نداشت . پارسايي و انس با پروردگار ، آن چنان نمودي در زندگي امام داشت که برخي از شرح حال نويسان در مقام بيان برجستگي و صفات والاي آن گرامي به ذکر اين ويژگي پرداخته اند .

    ابن کثير مي نويسد : " او عابدي وارسته و زاهد بود . " (5)

    يافعي مي گويد : " ايشان کمر همت به عبادت بسته، فقيه و پيشوا بود . "

    دهمين پيشواي شيعيان ، حضرت امام علي بن محمد الهادي عليه السلام در نيمه ذيحجه سال 212 هجري در " صريا " ، منطقه اي واقع در 6 کيلومتري مدينه متولد شد . نام مبارک ايشان" علي " ، کنيه اش " ابوالحسن " ، و القاب اين بزرگوار : نجيب ، مرتضي ، هادي ، نقي ، عالم ، فقيه ، امين، مؤتمن، طيب و عسکري (1) مي باشد که مشهورتر از همه " هادي " و " نقي " است .

    پدر گرامي آن حضرت ، امام جواد عليه السلام و مادر ايشان بانوي گرانقدر و با فضيلتي به نام " سمانه مغربيه " است که به " سيده ام الفضل" معروف بود (2) . محمد بن فرج مي گويد :

    " ابوجعفر ، محمد بن علي عليه السلام مرا خواست و فرمود : کارواني از را ه مي رسد که برده فروشي در ميان آن است و کنيزاني همراه خود دارد. " سپس هفتاد دينار به من داد و امر کرد با آن ، کنيزي را با مشخصاتي که داد ، بخرم.

    من ماموريت را انجام دادم . اين کنيز که " ام ولد" ( به کنيزي ام ولد گفته مي شود که از صاحب خود داراي فرزند شود که همين خصوصيت موجب آزادي او پس از مرگ مالکش مي گردد ) بود ، همان مادر " ابوالحسن" عليه السلام است . (3)

    قدر و منزلت اين بانوي گرامي بدان پايه بود که امام هادي عليه السلام درباره اش فرمود : " مادرم عارف به حق من مي باشد و اهل بهشت است . شيطان سرکش به او نزديک نمي شود ، مکر زورگوي لجوج به وي نمي رسد ، خداوند حافظ و نگهبان اوست و او در زمره مادران صديق و صالحان قرار دارد ." (4)

    حضرت امام علي النقي الهادي (عليه السلام)
    دهـمـيـن پـيـشـواى شـيـعـيـان ، حـضـرت امـام عـلى بـن مـحـمّد الهادى عليه السّلام در نيمه ذيحجّه ، سال 212 هجرى .(1) در (صريا).(2) متولد شد. نام مباركش (على )، كنيه اش ‍ (ابـوالحسن ).(3)، و القابش : (نجيب )، (مرتضى )، (هادى )، (نقى )، (عالم )، (فقيه )، (امين )، (مؤ تمن )، (طيّب )، (متوكّل ) و (عسكرى ).(4) مى باشد و مشهورتر از همه (هادى ) و (نقى ) است .
    پـدر آن گـرامـى ، پـيـشـواى نـهـم ، حـضرت جواد عليه السّلام و مادرش بانوى گرانقدر و با فـضـيـلتـى بـه نـام (سـمـانـه مـغـربـيـّه ) اسـت كـه بـه (سـيـّده امـّ الفضل ) معروف بود..(5) محمّد بن فرج مى گويد:
    ( ابو جعفر، محمّد بن على عليه السّلام مرا خواست و فرمود: كاروانى كه برده فروشى در ميان اوسـت و كـنـيـزانـى هـمـراه خـود دارد از راه مـى رسد. سپس هفتاد دينار به من داد و امر كرد با آن ، كنيزى را با مشخصاتى كه داد بخرم .
    مـن مـاءمـوريـت را انـجام دادم . اين كنيز كه (امّ ولد).(6) بود همان مادر (ابوالحسن ) عليه السّلام است .).(7)
    قدر و منزلت اين بانوى گرامى بدان پايه بود كه امام هادى درباره اش فرمود:
    (مـادرم عـارف بـه حقّ من مى باشد و اهل بهشت است . شيطان سركش به او نزديك نمى شود و مكر زورگوى لجوج به وى نمى رسد و خداوند حافظ و نگهبان اوست و او در زمره مادران صدّيقين و صالحان قرار دارد. ).(8)
    اى روى تو خورشيد هدايت هادى
    گلواژه دفتر ولايت هادى

    هستى تو دهم امام و ما را باشد
    از لطف تو اميد عنايت هادى
     <      1   2   3   4   5    >>    >