استاددانشگاه علامه طباطبايي
به گونهاي ميتوان اين دو واقعه را به هم پيوند داد، چهل در فرهنگ ايراني شماري سپند و آئيني است كه نشانه سرآمدگي و كمال است براي همين است كه ما در سوگ چهلمين روز درگشت كسان را گرامي ميداريم. شايد اين گرامي داشت از آنجاست كه ما بر آنيم كه بدينسان آن در گذشته در گذشته توانسته است به آن سرآمدگي و كمالي كه ميبايد بدان برسد، دست يابد، چون چهل روز از زندگاني تازه او در جهان ديگر گذشته است.اين استاد دانشگاه در ادامه عنوان كرد: نوروز بازگشت به آغاز است به فرجام آمدن دورهاي از آفرينش، داستان كربلا و آئين چهلم آن هم به گونهاي بازگشت به آغاز ميتواند بود.دكتر كزازي در پايان خاطر نشان كرد: اگر امام حسين سربرآورد، با پليدي، بيداد، آزمندگي و با همه آنچه نشان از آلايش وابستگي به جهان خاك دارد به ستيزه برخاست از آن روي بود كه ميخواست به پاكي و پيراستگي بيانديشد و بكوشد كه جهان را بدان يادآور شود. بر اين پايه ميتوان پلي زد در ميانه آئين چهلم حسيني يا اربعين با جشن نمادين و دراز آلود نوروز.