اما اسلام حرمت خاصي براي قرباني قرار داد و پس از بيان ضرورت احترام به شعائر الهي [7]، در طرد آن سنت زشت جاهلي و براي بيان تقّربي که حاصل قرباني است، و چه بسا به همين جهت به قرباني موسوم شده، ميفرمايد :«نه گوشت ها و نه خون هاي آنها هرگز به خدا نميرسد، آنچه به او ميرسد تقوا و پرهيزگاري شماست ... [8]»؛ زيرا اين آيهي شريفه کعبه را از سنن جاهلي مزبور پيراسته ميدارد و از طرفي در دفع اين پندار که «چون خداوند از جهانيان بي نياز است، پس قرباني بر حج گزار واجب نيست»، اين نکته را اظهار ميدارد که اصل قرباني لازم است اگر چه خداوند از آن بي نياز است و آنچه از اين قرباني به خداي سبحان ميرسد گوشت يا خونش نيست، بلکه روح کردار و جان عمل، که همان تقواست، به حضرتش مي رسد. بنابر اين آنچه به خدا مي رسد، باطن و روح عمل است. قرباني نيز مانند تمام اعمال و مناسک ديگر، حقيقتي دارد به نام تقوا، و قداست و تعالي قرباني از آنِ تقواست نه از آنِ گوشت و خون، «يناله التقوي منکم».
حضرت امام سجاد «عليهالسلام» در بياني نوراني، سرّ قرباني را اين بيان مي کنند که حج